Dieta lekkostrawna – zwana również dietą łatwostrawną – to modyfikacja sposobu żywienia polegająca na wyborze takich produktów spożywczych oraz technik przygotowywania posiłków, które nie obciążają układu trawiennego i sprawiają, że procesy metaboliczne przebiegają sprawnie. Stosowanie diety lekkostrawnej niesie za sobą wiele korzyści. Sprawdź, jakie konkretnie!

Dieta lekkostrawna może być stosowana w wielu przypadkach – by poprawić stan zdrowia, ramach leczenia konkretnych dolegliwości czy podczas rekonwalescencji. Dowiedz się więcej o tym rodzaju diety i jej zaletach.

1. Odciążenie układu pokarmowego

Dieta lekkostrawna – jak sama nazwa wskazuje – ma odciążać układ pokarmowy człowieka. Produkty dobiera się więc w taki sposób, aby ich trawienie nie było trudne dla organizmu. Oczywiście wpływ na to ma nie tylko rodzaj wybieranej żywności, ale także sposób przygotowywania posiłków. Wszystko to sprawia, że układ trawienny pracuje sprawniej, a wchłanianie składników odżywczych jest wyższe.

2. Właściwości lecznicze

Stosowanie diety lekkostrawnej jest ważnym elementem leczenia wielu chorób układu pokarmowego, m.in. wrzodów żołądka, wrzodów dwunastnicy czy stanów zapalnych błony śluzowej żołądka. Lekkostrawne jedzenie podaje się osobom po przebytych zabiegach chirurgicznych, chorym przewlekle (np. na nowotwory), a także dzieciom, których przewód pokarmowy nie jest jeszcze w pełni rozwinięty.

3. Sprawdza się we właściwym żywieniu osób starszych

Żywienie osób starszych stanowi nie lada wyzwanie – z jednej strony w diecie seniorów muszą się znaleźć wszystkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały, z drugiej strony – na skutek naturalnych procesów starzenia się wydajność pracy układu trawiennego spada. Dodatkowo u osób starszych często występują choroby przewlekłe, takie jak np. wrzody żołądka. Idealnym rozwiązaniem są wówczas dania lekkostrawne, które dostarczają organizmowi potrzebnych składników, a jednocześnie nie obciążają układu pokarmowego.

4. Bez uczucia głodu

Zgodnie z zasadami diety lekkostrawnej w ciągu dnia powinno się spożywać od 4 do 6 niewielkich posiłków. Ostatni z nich należy zjeść na co najmniej 2 godziny przed snem. Oznacza to, że organizm otrzymuje wszystkie niezbędne składniki regularnie, w stałych porach, dzięki czemu uczucie głodu w ciągu dnia zostaje ograniczone. To z kolei sprzyja zdrowej redukcji masy ciała w przypadku osób z nadwagą.

5. Zdrowe metody gotowania

Dieta lekkostrawna wyklucza smażenie posiłków (zwłaszcza na głębokim tłuszczu) i gotowanie w zawiesistych sosach. Niewskazane jest również grillowanie. Aby nie obciążać przewodu pokarmowego, wskazane jest natomiast gotowanie w wodzie i na parze, duszenie we własnym sosie (bez uprzedniego podsmażania), a także pieczenie (w folii oraz naczyniach żaroodpornych).

6. Szeroki wybór produktów

Wiele osób niesłusznie sądzi, że liczba produktów dozwolonych w diecie lekkostrawnej jest bardzo ograniczona. Tak naprawdę należy wykluczyć jedynie niewielką grupę pokarmów – głównie smażone mięsa, rośliny strączkowe, warzywa wzdymające (kalafior, kapusta) czy wysoko przetworzoną żywność. Można natomiast bez obaw spożywać pieczywo, większość owoców i warzyw, chude mięso i nabiał, a także doprawiać potrawy delikatnymi przyprawami i ziołami.

7. Celebracja jedzenia

Każde danie lekkostrawne powinno być smaczne i kolorowe – tak aby zachęcało do jedzenia. Ważny jest także sam sposób spożywania posiłków: warto rozkoszować się każdym kęsem spokojnie, bez pośpiechu. To prawdziwa celebracja jedzenia!

Źródła:

https://ncez.pl/upload/zalecenia_dietetycy_cdo_ncez_dieta_latwostrawna_2019.pdf

https://gastroenterologia-praktyczna.pl/a1836/Dieta-latwostrawna—–zasady-i-wskazania.html/m337

https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/dieta-lekkostrawna

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here